„Határtalanul-20” – Ady Endre életének nyomában

A pályázatot még Kárpátaljára terveztük, de az előző két évi és az ide események miatt esélyünk nem volt elutazni. A módosítási lehetőséggel élve az utazás helyszínének Erdélyt választottuk. A magyar tananyag fontos részét képezi Ady Endre, ezért esett a választásunk Erdélyre – testközelből látni szülőhelyét, elemi és középiskoláinak helyszínét, újságírói pályájának meghatározó állomásait, szerelmeit, szerelmi költészetét meghatározó személyeit, az épületet, ahol utolsó éveiben betegeskedett.
„Határtalanul” osztálykirándulásunk legfőbb célja, hogy megismerkedjünk az egykor Magyarországhoz tartozó területekkel, településekkel, tájakkal. Erdély bebarangolására és megismerésére több év is kevés lenne, így négy napba elég nehéz besűríteni a legszebb és történelmileg, földrajzilag legfontosabb látnivalókat. Kirándulásunk ezért egy leszűkített területet foglalt magába: Ady Endre költőnk életének jelentősebb állomásait fedeztük fel – összekötve a tananyagot a valóságos helyszínekkel. Nyitott szemmel járni és figyelni a természeti környezet csodáit, gyönyörködni a tájakban.
A gyerekek 95%-a nem járt még külföldön, azaz most lépték át először a magyar határt. Minden élmény új volt már az átkelés során is – miért jön a határőr a buszra, miért veszi el az igazolványunkat, mikor adja vissza? A hegyoldalban pompázó fák színvilága, a lombos és örökzöld fák határa, a vízmosta oldalak, a vizek partján lerakott kavicsok, fa hordalékok látványa újdonság volt számukra. A tankönyvből szerzett és az utazás során hallott helyi és történelmi tájékoztatók most a valósággal összeköthetőkké, láthatókká, megérinthetőkké váltak. Mindaz, ami eddig csak fotókról volt ismert, most ott volt a szemük előtt.
De láthatóvá váltak a szószedetből ismert fogalmak is: háromosztatú parasztház, pitvar, vert padló, vályog tégla, löncsölt föld, gémes kút, szabad kémény, csöcsös korsó, kasza, sarló, vályú…
Az utazás szervezése során a gyerekek számára minden szempontból biztonságos autóbuszt biztosítottunk. A szállások esetében is sikerült a megfelelő komfort fokozatú helyet foglalni. Indulás előtt mindenkinek baleset és poggyász biztosítást kötöttünk. Naponta háromszor meleg étkezést kaptak, tízóraira és uzsonnára pedig igény szerint hideg élelmet. Minden helyszínen a pályázat jóvoltából fizettük a belépőket.
A határt Borsnál léptük át, így első megállónk Nagyváradon volt. Bebarangoltuk a várat, ahol a Szent László napok tiszteletére homokból egy óriási Szent László mellszobrot készítettek. A Kanonoksor megtekintése után elsétáltunk az Ady múzeumhoz, az előtte lévő téren tisztelegtünk Ady szobra előtt, majd megpihentünk a Sebes-Kőrös partján. Utunkat a Püspöki palotánál fejeztük be.
A Királyhágón 582 m magasságból csodáltuk a körülöttünk lévő tájat.
A Csucsai kastély Ady Endre nevével összefonódva vált nevezetessé. Az itt berendezett emlékszoba Ady éltének utolsó éveit tárta elénk Boncza Bertával. A délutáni órákban érkeztünk Padisba, ahol az első éjszakánkat töltöttük.

Második nap
Zilahra érkezve elsőként Ady gimnáziumába látogattunk, ahol sok érdekességet tudhattunk meg a költő gimnazista éveiről és a jelenlegi gimnáziumi életről pl. tanulói bejárat, egyenruha. Az épület előtti Ady szobornál elhelyeztük koszorúnkat. Az épülettel szembeni térről szintén Ady ül egy padon és egykori iskolájára néz. A téren még Wesselényi szobát is megnéztük, majd elsétáltunk a református templomhoz. Az ebéd után újra nagy szeretettel vártak minket a kalotaszentkirályi iskola diákjai és pedagógusai. Rövid iskola bejárás után egy kis játékra is maradt időnk. Szakállasfalvára már késő este érkeztünk.

Harmadik nap
Reggeli után Érmindszentre – Ady falvára indultunk. Ady Endre szülőháza egy nádfedeles háromosztatú parasztház. Édesanyja öröksége, amely eredeti bútorokkal van berendezve. A család a későbbiekben az udvarra egy nagyobb házat is épített, ahol fotók, kordokumentumok segítségével bepillanthatunk az életükbe. A két épület közötti udvaron Ady bronz mellszobránál is elhelyeztük koszorúnkat.
Délután a régi lovagvárakra emlékeztető, múzeumként funkcionáló, Károlyi kastélyt jártuk körbe. A történelmi kiállítások mellett láthattunk afrikai trófea- és fegyvergyűjteményt, de találkozhattunk a kor viaszfiguráival, közöttük Ady Endrével is. Szállás Szakállasfalván.

Negyedik nap – Az utolsó nap reggelén Szatmárnémeti felé vettük utunkat. A központi park körül tettünk egy rövid városnézést. A Római Katolikus Székesegyház Szatmárnémeti egyik legreprezentatívabb épülete. A templom belső terében a főoltár képét pillantjuk meg először, de a kupolafestmények is csodálatos alkotások. A gyerekeket is teljesen magával ragadták a látottak. A parkon keresztül a Tűzoltó toronyhoz érkeztünk. A város egyik szimbóluma 45 m magas, a toronyba 175 lépcsőfok visz fel. A kanyargós, szűk csigalépcső végén a körerkélyről fantasztikus kilátás nyílik a városra. A technika fejlődésével, a telefon megjelenésével elveszítette funkcióját, ma már csak turisztikai látványosság. Következett a Láncos templom és a parkjába átköltöztetett Kölcsey szobor. Nevét az épületet és a parkot körülvevő lánckerítésről kapta. Belső egyszerű díszítettsége a korábbi római templom után még szembe tűnőbb volt. Elhelyeztük a megemlékezés koszorúját a Himnusz költőjének mellszobránál. A késő délutáni órákban érkeztünk haza.ű